zijn leven |
1908 |
Geboorte op14 mei van Jules-Clément Lismonde te Anderlecht-Brussel in de wijk Moortebeek, Ninoofsesteenweg, n°1070, als enig kind van Jean-Joseph-Mathieu Lismonde (Luik 13/01/1872-Brussel 19/02/1928) en van Jeanne-Camille Vandenbroeck (Brussel 24/12/1880-23/12/1958).Zijn vader, ambtenaar bij het Ministerie van Financiën, tekende, en zijn moeder, leerlinge van Louise Roland-Brohée, schilderde.
(Grootouders langs vaders zijde: Jean-Joseph Lismonde, Waremme 1826-Molenbeek 1897, en Marie-Anne Lejeune, Verviers 1832-Koekelberg 1907. Langs moeders zijde: Edouard Vandenbroeck, verzekeringsdirecteur, Puurs 1839-Anderlecht 1910 en Catherine-Clémentine Grangé, Brussel 1854-Molenbeek 1929)

|

|

|
Jean-Joseph-Mathieu Lismonde, vader van de kunstenaar rond 1910 |
Moeder van de kunstenaar bij haar schildersezel rond 1908 |
Lismonde, 15 maanden oud, poseert bij de Brusselse fotograaf Becker op 18 september 1910 |
|
|
|
1914-1919 |
Lager onderwijs in Sint-Jans-Molenbeek/Brussel
De jonge Lismonde tekent karikaturen, straattafereeltjes en thema's geïnspireerd op de lectuur van mantel en degenromans.
Lismonde poseert op zijn 8 jaar
in een landschapsdecor bij de Brusselse fotograaf Kupper
op 29 juli 1916 |
|
|
1919-1924 |
Grieks-Latijnse Humaniora aan het Koninklijk Atheneum te Brussel waar hij later zelf zal onderwijzen. Maakt tekeningen voor het studententijdschrift Pallas.
Aangetrokken door de muziek, studeert hij dwarsfluit aan de Muziekacademie van Anderlecht/Brussel en volgt eveneens pianolessen.
Tekent vrouwelijke silhouetten en oorlogsscènes.
De jongeling Lismonde poseert bij de Brusselse fotograaf A. Louvois,
rond 1921 |
|
|
1924-1928 |
Studeert aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Brussel (inschrijvingsnummer 20095) in de ateliers van Gisbert Combaz, Emile Fabry, Constant Montald, Henri Van Haelen, Alfred Bastien en Paul Mathieu.

|

|
Lismonde in de klas van Gisbert Combaz aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Brussel in mei 1925 (met links Louis Henno, Marcelle Agasse en A. Carpentier) |
Lismonde (de laatste onderaan rechts) in de klas van Henri Van Haelen in de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Brussel in juli 1927 |
|
|
|
1925-1930 |
Krijgt raadgeving van de Anderlechtse schilder Edgard Bytebier tijdens artistieke uitstappen.
Maakt schilderwerk en vooral tekeningen in realistische en romantische stijl, geïnspireerd door typische sites van Anderlecht (Moortebeek, Broek, Neerpede) en dorpen van het Pajottenland (Pamel, Wambeek, Bodegem, Sint-Anna-Pede) : Sous le moulin, Paysage romantique, Vision).

|

|
Lismonde schildert in het Pajottenland in 1927 |
Lismonde in april 1928 vóór zijn grote houtskooltekening Sous le moulin (de Luizenmolen te Anderlecht) |
|
|
|
1928-1929 |
Overlijden van zijn vader op 19 februari 1928.
Militaire dienst bij het Linieregiment die hij beëindigt als sergeant.
Lismonde als militair door het kunstatelier Clary's in 1929 |
|
|
1930 |
Eerste deelname aan de jaarlijkse tentoonstelling van de Kunstkring van Anderlecht/Brussel.
Eerste persoonlijke tentoonstelling in de Galerie Les Beaux-Arts te Brussel.
Eerste aankoop van een werk (Sous le Moulin) door het Prentenkabinet te Brussel (Koninklijke Albert I Bibliotheek).
Wordt ingewijd in de graveerkunst bij de Brusselse schilder-graveur Armand Apol. |

|
Lismonde schildert naar de natuur
in Tombeek rond 1929 |
|
|
|
1931-1932 |
|
Verminderde artistieke activiteit.
Verwerft het diploma van tekenleraar.
Onderwijst aan de Athenea te Hannut (1932-1933), Koekelberg/Brussel (1933-1946) en uiteindelijk aan het Koninklijk Atheneum van Brussel-stad (1946-1963).
|
Lismonde met één van zijn klassen van het Atheneum van Koekelberg in 1932 |
|
|
|
1932-1934 |
Bezoekt nog steeds de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Brussel waar hij vriendschap sluit met Nicolas de Staël.
Hij volgt er ook de lessen architectuur bij M. Chargeois. |
|
|
1933 |
Neemt deel aan het Salon van Gent.
Kort verblijf in Toulon waar hij verschillende houtskooltekeningen maakt. |
|
|
1934 |
Volgt les bij Henri Ottevaere en Jacques Maes in de Academie van Sint-Joost- ten- Node (hij sluit er vriendschap met de schilders Louis Van Lint, Gaston Bertrand, Anne Bonnet, Emile Mahy).
Werkt in het open atelier L'Effort te Brussel en sluit er vriendschap met beeldhouwer-tekenaar Gust Kulche.
Verlaat steeds meer het schilderen om zich toe te leggen op het tekenen met houtskool: stads- en havenzichten van plaatsen die hij bezoekt (vooral Dordrecht en Antwerpen).
Eerste reis naar Italië (Rome, Napels, Firenze) en Griekenland (Athene, Korfu, Ithaca), plaatsen die aanleiding geven tot talrijke tekeningen.
Eerste deelname aan het jaarlijks Salon van de Cercle Artistique et Littéraire van Doornik.

|

|
Lismonde in zijn atelier te Moortebeek op 27 november 1933 |
Lismonde verkleed als rechter in een sketch met vrienden van de academie rond 1933 (liggend op de rails: Nicolas de Staël) |

|

|
Lismonde (rechts) met enkele toeristen in Athene in 1934 |
Omslag van de cataloog van het XXVIIIe Salon van de Kunstkring van Anderlecht in 1934 met een reproductie van een werk van Lismonde |
|
|
|
1936 |
Eerste deelname aan het vierjaarlijkse salon van België te Luik.
Verblijf in La Roche, Antwerpen, Dordrecht.

|

|
Lismonde tekent de kerk te Diest op 7 april 1936 |
Huismuziek met vier te Moortebeek waarbij Lismonde, naast zijn harmonium, dwarsfluit speelt in februari 1936 |
|
|
|
1937 |
Begint een reeks portretten te tekenen (o.a. de letterkundigen Gaston Heux, Louis Lebeer, Constant Burniaux), een genre dat hij tot 1952 zal beoefenen.
Persoonlijke tentoonstelling in de galerie Georges Giroux te Brussel.
Eerste aankoop van een werk door de Belgische staat (Neige).
Verblijf in Amsterdam, Antwerpen en Parijs

|

|
Lismonde aan zijn schildersezel in gezelschap van de schilderes Marguerite Antoine in 1936 |
Lismonde tijdens een verblijf in Parijs 1937 |
|
|
|
1938-1939 |
Persoonlijke tentoonstelling in de Galerie Buyle te Antwerpen.
Ontmoet Titi (Albertine De Wispelaere, geboren in 1908 te Blankenberge), zijn partner die later zijn echtgenote zal worden.
Twee verblijven in Parijs.

|

|
Overzicht van de tentoonstelling Lismonde in de Galerie Buyle te Antwerpen in februari 1938 |
Titi rond 1938 |
|
|
|
1940 |
Op 10 mei oproeping voor het leger. Vertrekt met zijn regiment naar Le Quercy in Frankrijk. (tekent er enkele portretten en landschappen van Peyrac). Wordt gedemobiliseerd op 23 augustus 1940 en keert terug naar Brussel. |

|
Lismonde (in het midden) in uniform
met enkele kameraden
(rechts: zijn vriend Van den Bogaert) in 1939 |
|
|
|
1942-1943 |

|
Tekent stadssites in Brussel en landschappen in het Terkamerenbos en in de Borinage.
Verblijf in Vianden.
In 1942 uitgenodigd door Robert Delevoy voor een persoonlijke tentoonstelling in de Galeries Apollo te Brussel.
In 1943 eerste van de vier persoonlijke tentoonstellingen in de galerie Breughel te Brussel. (later ook in 1945, 1948 en 1950).
Tekent en reeks bloemen. |
Overzicht van de tentoonstelling Lismonde in de Galeries Apollo te Brussel in januari 1942 |
|
|
|
1944 |
Neemt deel aan de tentoonstelling Apport 44 in de Galeries Apollo te Brussel (ook in 1945).
Maakt enkele schilderwerken geïnspireerd door het Brabantse landschap en verschillende houtskooltekeningen van het park van Brussel (Parc van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België). |

|
Lismonde met enkele mede-exposanten
van het salon Apport 44 in de galerie Apollo te Brussel
(van l.n.r. : W. Anthoons, G. Bertrand, Lismonde,
R. Petit, R. Barbaix, J. Vaerten, (gehurkt), L. Van Lint,
E. Mahy, P. Van Essche, L. Peire) |
|
|
|
1945 |
Geeft aan verschillende tekeningen een pointillistische toets doorheen de lichtvibraties (Mer en l'Allée in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België te Brussel).
Maakt talrijke tekeningen geïnspireerd door La Louvière en "le Pays Noir".
Lismonde en Titi met hun hond in Tombeek |
|
|
1946-1948 |
Wordt uitgenodigd voor deelname aan tentoonstellingen van de Jonge Belgische Schilderkunst opgestart in 1945 door Robert Delevoy (Den Haag, Amsterdam, Zürich, Bordeaux, La Louvière, Bergen, Buenos Aires).
1946: verblijf in Gent, Luxemburg en Teccino in Zwitserland.
1947-1948: verblijf in Dordrecht, Antwerpen, de Borinage, Oostende en Nieuwpoort.
1948: verblijf in Saint-Jeannet in Frankrijk. |

|
Lismonde tijdens de tentoonstelling van de "Jonge Belgische Schilderkunst"
in het Maison des Loisirs te La Louvière in mei 1946
(van l.n.r. : X, X, Emile Mahy, Louis Van Lint, (achteraan) Willy Anthoons,
Anne Bonnet, Lismonde (achteraan), X, Hélène en Charles Jacquet, X) |
|
|
|
1949 |
Verblijf in de maasvallei en in Dordrecht. |
|
|
1950 |
Zijn thema's worden steeds meer gestructureerd en abstract (La Voie du repos - Composition en gris aangekocht door de Staat) |
|
|
1952 |
Persoonlijke tentoonstellingen in Amsterdam en Antwerpen.
Bezoekt de School voor Kunsten en Ambachten te Brussel waar hij zich initieert in de techniek van de lithografie.
Nieuw verblijf in de Teccino in Zwitserland.
Begint aan en reeks van balkons en terrassen (Balcon I, aangekocht in 1960 door het Stedelijk Museum van Amsterdam).

|

|
Vernissage van de tentoonstelling Lismonde in de Zaal Martinet te Amsterdam in november 1952. |
Het dorp van Tombeek I, lithografie in zwart-wit |
|
|
|
1953 |
Eerste persoonlijke tentoonstelling in het Paleis voor Schone Kunsten te Brussel (later ook in 1956 en 1965).
Aankoop van twee werken (Terrasse I en Table et balcon I) door het Cabinet des Estampes et des Dessins te Luik.
Wordt benoemd in de Nationale Raad voor Plastische Kunsten.

|

|
Lismonde in het midden van zijn tentoonstelling in het Paleis voor Schone Kunsten te Brussel in 1953 |
Het atelier van de kunstenaar te Moortebeek. |
|
|
|
1954 |
Verblijf in Rome als beurshouder van de Italiaanse Regering. Werkt er aan lithografieën in de Nationale Calcografie.
Maakt tot 1956 talrijke tekeningen geïnspireerd op architecturale sites van het antieke Rome en de Renaissance (Forum, Piazza del Popolo, Casa dei Cavalieri di Rodi).
Persoonlijke tentoonstelling in de Academia Belgica te Rome.
Neemt deel aan tentoonstellingen van Belgische kunst in Firenze en Milaan.
Eerste deelname aan de tentoonstellingen van de Antwerpse Vereniging Kunst van Heden.
 |
Lismonde in Rome in februari 1954 |

|

|
Opening van de tentoonstelling Lismonde in de Academia Belgica te Rome in 1954 |
Lismonde bij zijn tekeningen op de vernissage van de tentoonstelling Pittura Belga Contemporana in het Palazzo della Permanente te Milaan in oktober 1954 |
|
|
|
1955 |
Persoonlijke tentoonstellingen in het C.A.W. te Antwerpen (later eveneens in 1960) en in het Atelier Veranneman te Kortrijk.
Is één van de zes Belgische kunstenaars die uitgenodigd worden om tentoon te stellen in de galerie Bremer te Berlijn.
Vernissage van de tentoonstelling Lismonde in C.A.W. te Antwerpen in 1955 |
|
|
1956 |
Verminderde artistieke activiteit (1956-1958).
Koopt samen met Titi de villa Les Roches, omgeven door een park, in Linkebeek waar ze ook gaan wonen. Na zijn overlijden, wordt dit Maison/Huize Lismonde.
Louis Lebeer wijdt een monografie aan Lismonde.
Wordt uitgenodigd voor een tentoonstelling in het APIAW te Luik (ook in 1960).

|

|
De villa Les Roches te Linkebeek in 1967 |

|

|
De omslag van de eerste monografie gewijd aan Lismonde door Louis Lebeer in 1956 |
Overzicht van de tentoonstelling Lismonde in het APIAW te Luik in 1956 |
|
|
|
1957 |
Behaalt de gouden medaille op de Internationale Tentoonstelling voor Tekenkunst in Reggio Emilia.
Huwt met zijn partner Titi (Albertine De Wispelaere). |
|
|
1958 |
Neemt deel aan de XXIX Biënnale van Venetië en behaalt er de Renato Carrain Prijs.
Neemt deel aan de inaugurale tentoonstelling van G-58 te Antwerpen.
Krijgt de prijs van de Belgische Vereniging van Kunstcritici (later ook in 1961, 1963 en 1967).
Overlijden van zijn moeder.
Verblijft in Bretagne, de Provence en Braydune.
Herneemt zijn creatieve activiteit en evolueert naar het non-figuratieve (Provence II).
Illustreert met vier etsen Quatre domaines visités van zijn vriend Philippe Jones.
|
|
 |
Lismonde bij de ingang van het Belgisch Paviljoen ter gelegenheid van zijn tentoonstelling op de Biënnale van Venetië in juni 1958 |
Insectes, etsen voor Quatre domaines visités van Philippe Jones. |
|
|
|
1959 |
 |
Eerste aankoop door de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België te Brussel (Composition-Port V).
Eerste deelname aan de Biënnale van Sao-Paulo. Hij behaalt er de Prijs voor de beste buitenlandse tekenaar.
De Universiteit van Luik bestelt aan Lismonde een glasraam voor het Zoölogisch Instituut.
Bevestiging van zijn abstracte oriëntering met als benaming Composition. |
Glasraam van Lismonde in het Zoölogisch Instituut
van de Universiteit te Luik in 1959 |
|
|
|
1960 |
Het Prentenkabinet van het Stedelijk Museum te Amsterdam organiseert een persoonlijke tentoonstelling (aankoop van verschillende werken waaronder Balcon I, werk van 1952).
Verkrijgt een beurs voor een verblijf in Parijs waar hij lithografisch werk verricht in het Atelier Desjobert.
Maakt een hele reeks abstraherende landschappen onder de titel Linkebeek (1960-1961).
Neemt deel aan een tentoonstelling over Belgische kunst in New York.
Stelt ten toon in het Musée des Beaux Arts te Verviers, in het C.A.W. te Antwerpen en, samen met Jos Hendrickx, in het Cultureel Centrum te Hekelgem.
Maakt zijn eerste Signes in Oost-Indische inkt.
Verblijft tijdens de zomer op het eiland Comacina in het Comomeer en bezoekt Venetië.

|

|
Overzicht van de tentoonstelling Lismonde in het Stedelijk Museum van Amsterdam in 1960 |
De handen van Lismonde bij het uitvoeren van een Signe in 1962 |
|
|
|
1961 |
Neemt deel aan een Internationale Gravuretentoonstelling in het Palais Galliera te Parijs en aan een rondreizende tentoonstelling van Belgische tekenkunst in de Verenigde Staten. |
|
|
1962 |
Realiseert zijn eerste wandtapijt voor de Koninklijke Albert I Bibliotheek te Brussel.
Eerste stappen in het tekenen op aluminium (Aluchromies).
Het "Musée National d'Art Moderne" te Parijs koopt Comacina II aan ter gelegenheid van de tentoonstelling Belgische tekenkunst van James Ensor tot heden.
Eerste aankoop van een werk (Comacina III) door het Museum voor Schone Kunsten te Gent.
Persoonlijke tentoonstelling in de galerie Drieghe te Wetteren.

|

|

|

|
Lismonde in zijn woning bij het wandtapijt Composition 63 in 1965 |
Composition 63 (n°1/3) |
Comacina II |
Lismonde aan zijn harmonium te Linkebeek op 22 oktober 1962 |
|
|
|
1963 |
Stopt zijn onderwijsactiviteit.
Het provinciebestuur van Brabant bestelt aan Lismonde twee glasramen.
Neemt deel aan de activiteiten van de "Belgische Aluchromisten".
Maakt in 1963 en 1964 een twintigtal aluchromieën o.a. voor de Trans Europe Express.
Is stichtend lid van de Belgische groepering van graveurs Cap d'Encre waarvan hij voorzitter wordt. Neemt deel aan alle tentoonstellingen van de groep in België en in het buitenland, en participeert aan vier portfolio's.
Nieuw verblijf in de bergdorpen van Teccino met als resultaat een lange reeks tekeningen: Valmaggia, Centovalli, Leventina.

|

|

|
Glasraam Brabant I |
Glasraam Brabant II |
Lismonde door Virginia Leirens in 1962 |
|
|
|
1964 |
Verschillende verblijven in Parijs waar hij opnieuw werkt in de Ateliers Desjobert. Hij ontmoet er Wunderlich en Clavé.
Wordt uitgenodigd voor Documenta III te Kassel.
De Musea van Elsene/Brussel, Kortrijk en de Provincie West-Vlaanderen kopen werken aan.
Persoonlijke tentoonstellingen te Mullem, Antwerpen en Roeselare. |
|
|
1965 |
Verblijf te Kopenhagen. Doet lithografisch werk in het atelier U.M. Grafik.
Tentoonstellingen te Brugge, Lichtaart en Gent.
|

|
Het atelier U.M. Grafik te Kopenhagen
waar Lismonde enkele litho's liet drukken. |
|
|
|
1966 |
Het Museum Boymans-van Beuningen te Rotterdam vereert hem met een retrospectieve.
Met Gaston Bertrand en Reinhoud wordt hij uitgenodigd in het Belgisch Paviljoen van de XXXIII Biënnale van Venetië.
Hij wordt gehuldigd in Lugano tijdens de Internationale tentoonstelling zwart en wit.
Wordt verkozen als lid van de Vrije Academie van België.

|

|

|
Tentoonstelling Lismonde in het Museum Boymans-Van Beuningen te Rotterdam in 1966 |
Lismonde bij zijn werk op de tentoonstelling in het Belgisch Paviljoen van de XXXIIIe Biënnale van Venetië in juni 1966 |
Overzicht van de tentoonstelling in het Belgisch Paviljoen van de XXXIIIe Biënnale van Venetië in 1966 |
|
|
|
1967-1969 |
Neemt deel aan verschillende tentoonstellingen van tekeningen, gravures en wandtapijten in het buitenland (Dubrovnik, Wenen, Firenze, Barcelona, Oslo, Belgrado, Cagnes-sur-Mer, Skopje, Hamburg, Kaapstad, Pretoria, Kopenhagen).
Tentoonstellingen in Deinze, Brussel en Gent.
Vernissage van de tentoonstelling Moderne Keramik und Bildteppiche aus Belgiën in het Finnlandhaus in Hamburg op 7 maart 1969 |
|
|
1968 |
De kunstenaarsgroep Hainaut 5 brengt hulde aan Lismonde met een tentoonstelling in de Musée des Beaux Arts te Bergen.
De Kunsthalle van Hamburg verwerft het werk Silence en trois temps II.

|

|
Zicht op de huldetentoonstelling door Hainaut 5 in de Musée des Beaux-Arts te Bergen op 2 maart 1968 |
Silence en trois temps II |
|
|
|
1970 |
Verblijf in Amsterdam waar hij aan lithografieën werkt in het atelier van Piet Clement.
Wordt uitgenodigd op het 43e salon van de Cercle Artistique et Littéraire te Charleroi.

|

|
Lismonde bewerkt een lithografische steen in 1970 |
Opening van de tentoonstelling van het 43e salon du Cercle Artistique et Littéraire de Charleroi (met een hommage aan Lismonde) in 1970. In het midden het wandtapijt Composition 63 |
|
|
|
1971 |
Het Musée d'Histoire et d'Art van Luxemburg wijdt aan hem een retrospectieve tentoonstelling (aankoop van het werk Itinéraire avant tempête II).
Uitvoering van zijn eerste wandtapijt in hoge schering in samenwerking met de Ateliers Destombes te Kortrijk.
Krijgt verschillende opdrachten voor wandtapijten: Belgische Staat, Ministerie voor Economische Zaken, Ministerie voor Transport, Nationale Bank van België, ACEC te Charleroi, Bank van Parijs en de Nederlanden te Amsterdam, Belgische Ambassade te Peking.
Persoonlijke tentoonstellingen in Antwerpen en Brussel, en in 1972 in Tielt en Mortsel. |

|
Overzicht van de tentoonstelling Lismonde in het Musée d'Histoire et d'Art te Luxemburg in 1971
|
|
|
|
1973 |
Wordt samen met de fotograaf Jacques Meuris en de beeldhouwer André Willequet uitgenodigd om ten toon te stellen in het Universitair Museum voor Wetenschappen en Kunst van Mexico.
Illustreert met twee kleurenlitho's Le Sens et le Fleuve van Philippe Jones, en met drie signes in inkt Signes van Marcel La Haye.

|

|
Lismonde bij zijn schildersezel in 1972 |
Lismonde in zijn atelier in 1973 |
|
|
|
1974 |
Krijgt opdracht voor een muurdecoratie "Que la mer épargne" in het metrostation Pétillon te Brussel. (wordt in 1976 geplaatst).

|

|

|
Lismonde werkt in zijn atelier aan het ontwerp in karton voor de decoratie van het metrostation Pétillon te Brussel, februari 1975 |
Lismonde en Titi ontvouwen een ontwerp voor het metrostation Pétillon te Brussel in 1975 |
Lismonde in het metrostation Pétillon bij zijn muurdecoratie in mei 1977 |
|
|
|
1975 |
Wordt verkozen als corresponderend lid van de Académie Royale de Belgique (wordt titularis in 1982).
Tentoonstelling in Verviers.
Stichtend lid van de groep Artes Bruxellae. Zal van 1976 tot 1996 deelnemen aan alle tentoonstellingen van de groep.
Realiseert verder lithografieën tot in 1984 nu gedrukt in het atelier Arthur Robbe in Frameries.

|

|
Lismonde werkt aan een lithografie in het atelier Robbe te Framerie |
Lismonde en Titi in zijn atelier te Linkebeek
in januari 1975 |
|
|
|
1976 |
Aankoop van de werken Firenze I en II door de Provincie Henegouwen.
Maakt enkele signes in serigrafie in het atelier Peter Bekaert te Ekeren.
Verblijf in Bretagne. |
|
|
1977-1978 |
De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België te Brussel vereren Lismonde met een retrospectieve tentoonstelling. Dezelfde tentoonstelling zal daarna getoond worden in het Musée Saint-Georges te Luik.
Bij die gelegenheid wijdt Philippe Roberts-Jones aan hem een belangrijke monografie, terwijl de cineast Patrick Van Antwerpen van hem een kortfilm in kleur maakt.
Begint aan een reeks kleinere tekeningen in potlood.

|

|

|
Paul Delvaux bezoekt de tentoonstelling Lismonde in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België te Brussel in januari 1978 |
Vernissage van de retrospectieve tentoonstelling Lismonde in het Museum voor Hedendaagse Kunst te Brussel (KMSKB) op 8 december 1977 |

|

|

|
Verslaggeving door Jimmy Bourgeois (18 oktober 1977) bij de voorstelling van de kortfilm van Patrick Van Antwerpen gewijd aan Lismonde in 1977 |
Lismonde met Koningin Fabiola en de Grootmaarschalk van het Hof Herman Liebaers ter gelegenheid van een bezoek aan de Brusselse metro op 20 april 1977 |

|

|

|
Lismonde in gezelschap van Koningin Fabiola bij de voorstelling te Brussel van het boek van Wilfried Thielemans Kunst in de Metro/ L'Art dans le Métro in 1977 |
Lismonde en Philippe Roberts-Jones bij het voorbereiden van de monografie uitgegeven bij Laconti in 1977 |
Lismonde met Philippe Roberts-Jones te Veere op 1 december 1978 |
|
|
|
1978-1990 |
Verschillende persoonlijke tentoonstellingen te Brussel (Galerie Armorial 1978), Lasne (International Art Gallery 1980 en 1984), Kruishoutem (Stichting Veranneman 1985), Oost-Eeklo (Galerij William Wouters 1986), Kalfort (1987), Aalst (1979 en 1987), Oostende (1990), Stavelot (Galerie "Le Triangle Bleu" 1990).
Maakt veschillende reeksen houtskooltekeningen (Soleil sur mes Etats, Peuplent nos réveils (1978), Le temps d'être, ces blancheurs d'aujourd'hui (1979), Rejoignant le gris (1980), Réseau d'appel (1981), Partage le temps, A force d'être (1982), Traverse le présent (1983), evenals talrijke potloodtekeningen.
Illustreert met vier lithografieën Itinerarium van Ivo Michiels (1979). |

|
Overzicht van de tentoonstelling Lismonde in de Stichting Veranneman te Kruishoutem in 1985
|

|

|

|
Lismonde rond 1978 |
Lismonde in gesprek met kunstcriticus Jean Dypréau en de schilder Jean Milo in 1980 |
Lismonde tijdens de vernissage van zijn tentoonstelling in de International Art Gallery te Lasne op 30 augustus 1980 |

|

|

|
Lismonde speelt op zijn piano op 1 augustus 1981 |
Lismonde met Hilda en Bram Hammacher bij de 80e verjaardag van deze laatste in het Hilton hotel te Brussel op 18 december 1982 |
Het koppel Lismonde door R. Heirman in 1982 |
|
|
|
1991 |
Oprichting van de Stichting Caille-Lismonde (ontbonden in 1997).

|

|
Vergadering van vrienden bij de oprichting van de Stichting Caille-Lismonde in 1991 |
Lismonde in gesprek met Octave Landuyt in Linkebeek in maart 1991 |

|

|
Lismonde bij het uitvoeren van een van zijn wandtapijten in de weefateliers van de "Fondation de la Tapisserie" in Doornik in 1991 |
Lismonde in zijn atelier in Linkebeek in 1991 |
|
|
|
1992 |
Retrospectieve in het « Centre Culturel de la Communauté Française Le Botanique » te Brussel.
Publicatie van een belangrijke cataloog onder leiding van Michel Draguet.
Uitgeverij Tandem publiceert Lismonde. Conversation avec Philippe Roberts-Jones.

|

|
Overzicht van de retrospectieve Lismonde in het "Centre Culturel de la commnauté française Le Botanique" te Brussel, april-mei 1992 |
Omslag van de cataloog van de retrospectieve Lismonde in het Centre Culturel de la commnauté française Le Botanique te Brussel |

|

|
Omslag van het boek Lismonde. Conversation avec Philippe Roberts-Jones door de uitgeverij Tandem in 1992 |
Lismonde met zijn vroegere collega's bij de tentoonstelling Jonge Belgische Schilderkunst/Jeune Peinture Belge in de galerie van de Gemeentekrediet te Brussel in 1992 (van l.n.r. : Lenaerts, Lismonde, Mortier, Bertrand, Collignon, Dubrunfaut, Demeure, Quinet, Somville, Collon, Creuz, Mendelson) |
|
|
|
1994 |
Tentoonstelling met Jean Coquelet in de galerie 2016 te Brussel. |
|
|
1997 |
De uitgeverij Tandem geeft een cassette uit met vijf droge naalddrukken van de kunstenaar.
Overlijden van Titi, echtgenote van de kunstenaar.
Persoonlijke tentoonstelling in de galerie De Mijlpaal te Heusden-Zolder. |
|
|
1998 |
Op 5 december, oprichting van de v.z.w. Stichting Lismonde met als doel zijn werk te bewaren en te promoten. |
|
|
1999 |
Hommage aan de kunstenaar in de Galerij William Wouters te Oosteeklo.
Lismonde bij hem thuis op 5 mei 1999 |
|
|
2000 |
De kunstenaar schenkt zijn werken aan de Stichting, en zijn huis aan de Gemeente Linkebeek.
Huize Lismonde zal de plaats worden waar niet alleen zijn werken worden bewaard en gepromoot maar het zal ook een centrum worden van culturele activiteit.
Tentoonstelling van zijn werk in december.

|

|
Lismonde en zijn vrienden tijdens een receptie op het Gemeentehuis te Linkebeek ter gelegenheid van de schenking van zijn huis op 5 december 1999 |
Lismonde op 8 oktober2000 |
|
|
|
2001 |
Lismonde overlijdt op 12 maart te Linkebeek. |
Het werk van Lismonde blijft levendig dank zij de activiteiten van de vzw Maison Lismonde/Huize Lismonde dat dit als haar belangrijkste opdracht ziet. |